Door de Russische boycot kwam het Nederlands fruit veel in het nieuws. De NFO en afzetorganisaties waren in staat veelvuldig de aandacht te vestigen op onze sector en ons product. Dit had een positieve invloed op het volume van het Nederlands fruit dat is afgezet op de thuismarkt. De NFO besprak vorige week samen met de afzetpartijen in de trekkersgroep Elstar en Conference hoe we de aandacht voor de Nederlandse markt kunnen vasthouden. Volgens de handelsbedrijven en coöperatieve afzetorganisaties zit het de komende maanden met de afzet in het binnenland naar verwachting wel goed omdat er nog veel acties met Nederlands fruit gepland staan. De NFO en de afzetorganisaties spraken af die acties te ondersteunen.

In het overleg tussen de NFO en afzetorganisaties kwam naar voren dat de zeer goede afzetvolumes tot nu toe op de binnenlandse markt te maken heeft met verscheidene factoren. Naast de boycot dragen de lagere consumentprijzen bij tot de verhoogde omzet. Ook de kwaliteitsverbetering van vooral Elstar in de laatste jaren zien we terug in een relatieve stijging van de Elstarconsumptie en een verhoogd aandeel binnen de totale appelconsumptie in Nederland. Bovendien bespeuren we een lichte trend dat local for local heel voorzichtig in Nederland voet aan de grond krijgt. Overigens gaven de handelsbedrijven en de coöperatieve afzetorganisaties aan dat voor met name Conference het verder stimuleren van de afzet naar derde landen (buiten de EU) het meest zoden aan de dijk zet.

De afzetsituatie voor hardfruit klimt langzaam uit haar dal, maar ze is nog steeds zorgelijk.

Toch biedt deze situatie ook mogelijkheden om onze positie op markten te versterken. Zo gaat de NFO de retail-organisaties informeren over de opzet en effecten van de kwaliteitsslag die is ingezet bij Elstar en Conference. Daarbij zal de NFO ook aangeven dat de sector verheugd is over de bereidheid van de retailers om het Nederlands product extra onder aandacht van de consument te brengen. Maar wel met het verzoek daar mee door te gaan tot het eind van het afzetseizoen vanwege de nog steeds geldende Russische boycot voor het EU-product. Voor Conference wordt de promotiecampagne in Duitsland voortgezet omdat daar nog ruimte is voor het vergroten van het afzetvolume.

De thuismarkt is de basis voor je afzet. Het is bovendien voor appels veruit de belangrijkste markt. 

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 13 maart 2015 - 12:53