Van smalspoortrekkers is bekend dat ze meer dan bij normale landbouwtrekkers gevoelig zijn voor zijwaartse instabiliteit met uiteraard ook meer risico op lichaamstrillingen voor de chauffeur. In een uitgebreide test blijken de verschillen in blootstelling aan lichaamstrillingen tussen de trekkers aanzienlijk. Deutz Fahr sprong er opvallend positief uit. Ook qua voor-achterwaartse en verticale trillingen scoorde trekker goed, maar de verschillen met de andere geteste merken waren kleiner. Deutz Fahr bleef als enige wat betreft trillingen in alle richtingen onder de wettelijke normen.
Van één trekker, New Holland, bleek de verticale trillingsblootstelling opvallend hoger dan voor alle andere. De gemonteerde stoel blijkt van alle het minst effectief in het isoleren van de trillingen. De fabrikant wordt geadviseerd een andere (en betere) stoel op de trekker te monteren.

Het onderzoek is uitgevoerd door ErgoLab Research, dat in 2006 vanuit WUR is opgericht. Onderzoeker Huub Oude Vrielink concludeert dat de zijwaartse trillingen op smalspoortrekkers zo groot zijn dat er volgens de wettelijke veiligheidsnormen geen volledige werkdag op gereden kan worden. Op basis van gemeten trillingsblootstellingen varieert de dagelijkse maximale werkduur op een smalspoortrekker tussen 2,0 uur en 3,1 uur, met als uitzondering 5,8 uur voor de DeutzFahr trekker; aangenomen dat het gereden parcours van de test en de rijsnelheden maatgevend zijn voor gebruik in de praktijk. Die omstandigheden kunnen natuurlijk verschillen.
In het onderzoek is het rijcomfort van zeven merken smalspoortrekkers vergeleken, te weten Case IH, Claas, Deutz Fahr, Fendt, New Holland, Kubota en John Deere. Met de trekkers zijn testritten met twee verschillende chauffeurs en twee rijsnelheden (7 en 14 km/uur) afgelegd over een parcours van 1 km met bevroren ondergrond en over grasland. Tijdens de test zijn horizontale, verticale en zijwaartse trillingen gemeten op de bodemplaat van de trekker en op de stoelzitting.
De stoelen blijken in het algemeen het beste de verticale trillingen te isoleren. Op de Case IH en Fendt trekkers is de best passende stoel gemonteerd.

In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van voorasvering. Hiervan is, tegen de verwachting in, geen positief effect op het verlagen van de blootstelling aan lichaamstrillingen gevonden. Het rijden op PneuTrac-banden heeft wel een positief effect wanneer dit vergeleken wordt met standaardbanden op een normale druk. Wanneer de druk in de normale banden echter toelaatbaar wordt verlaagd valt het verschil met de PneuTrac-banden weg.

Bron: boerderij.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 13 november 2018 - 19:13