De twee grootste supermarkten in Nederland, Jumbo en Albert Heijn, hebben hun marktaandeel verder vergroot. Maar de derde inkoper, inkoopcombinatie Superunie, heeft terrein verloren. Bij de discounters verloor Aldi 0,3% marktaandeel. Dit komt overeen met de toename van het marktaandeel van Lidl, zo meldt Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Albert Heijn bouwt zijn positie als marktleider langzaam maar zeker uit. Alleen in 2011 stabiliseerde de groei, maar verder laat het marktaandeel een stijgende lijn zien van 29,5% in 2007 tot 35% in 2015. Vorig jaar is dat verder toegenomen tot 35,2%.  Het totale marktaandeel van Jumbo daarentegen nam met 0,1% af. Jumbo zelf groeide nog van 17,4% naar 18,4%. Maar dat ging vorig jaar gepaard met de ombouw van de laatste winkels van C1000, die in 2015 nog een marktaandeel hadden van 1,1%. Per saldo levert Jumbo dus 0,1% in.

Het gezamenlijke marktaandeel van de discounters is de afgelopen jaren gegroeid van 12,9% naar 17,3%. Maar de verhouding tussen Aldi en Lidl zijn compleet veranderd. Dat van Aldi is gestaag afgenomen van 8,9% in 2007 naar 7,0% vorig jaar. Lidl groeide in die periode van 4% naar 10,3%, mede dankzij het onderscheidend vermogen van een uitgekiend sortiment groenten en fruit.

Het gezamenlijke marktaandeel van de deelnemers in Superunie daalde weinig van 29,2% naar 29,1%. Maar daarbinnen zijn de verschillen groot. De grootste met 6,2%, Plus, bleef gelijk, evenals regionale spelers als Jan Linders en Poiesz. Die kopen overigens fruit ook rechtstreeks in. Dirk en Dekamarkt leverden marktaandeel in, maar Vomar meldt een aanzienlijke groei van 9% op een marktaandeel van ongeveer 1,5%.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 31 januari 2017 - 14:17