Na tientallen jaren inzet om toegang te krijgen tot de Chinese markt mogen Amerikaanse peren nu geëxporteerd worden naar dat land meldt marketingorganisatie Pear Bureau Northwest op zijn website. Gezien de marktgrootte in China meent Kevin Moffet, directeur van Pear Bureau Northwest, dat de export naar dat land in de komende twee á drie seizoenen kan uitgroeien tot een top vijf land voor de Amerikaanse peren. De NFO zet zich ook in om export van peren naar China mogelijk te maken. Nu steeds meer landen fruit kunnen gaan exporteren naar China, is de verwachting dat Nederland snel zal volgen.

Pear Bureau Northwest zet nu zwaar in promotionele activiteiten richting China. Zo gaat het onder meer Chinese retailers informeren over de markttoegang, oogstprognoses en de rassen die het te bieden heeft vanuit de Washington en Oregon regio. Het Pear Bureau komt met de promotieplannen met een speciaal ontworpen poster van de Chinese ‘God of Fortune’ (zie afbeelding). Deze poster laat zien dat China de Amerikaanse peren omarmt. De man op de poster is de God of Fortune, een traditioneel symbool van het Chinese nieuwe jaar. Verder vindt er promotie plaats op de winkelvloer in diverse grote steden aan de oostkust van China. Ook komen er trainingseminars om de Chinese retailers meer te leren over hoe het product te behandelen en uit te stallen.

Jeff Corea, internationaal directeur bij het Pear Bureau, denkt in 2,5 maand tijd (tot in april) tussen de 500 en 800 ton te kunnen exporteren.

Aangezien de kleur rood een belangrijke kleur is in de Chinese cultuur verwacht hij dat China weleens de topimporteur kan worden van de rode perenrassen zoals Starkrimson en Red Anjou.

Dit bericht is geplaatst op Tuesday 5 February 2013 - 19:30