Ondanks een pechjaar met veel hagelschade groeit de afzet van Lola gestaag. “We mogen niet klagen, de afzet ligt zo’n 10 procent hoger dan vorig jaar”, vertelt Jan van Ingen van Jabema. Het moederbedrijf van Lola investeerde onlangs in een nieuwe app om de communicatie met en onder Lola-telers te verbeteren. Door middel van de app worden nieuws, actualiteiten en adviezen uitgewisseld en telers kunnen onderling chatten. Met deze app heeft Lola de primeur binnen de conceptrassen. 

De Maribelle-productie bedroeg in 2015 2,8 miljoen kg. Daarvan is 600 tot 700 ton verhageld, waardoor de uiteindelijke Lola-productie maar iets boven die van 2014 uitkwam. Een voordeel is dat de kwaliteit dit seizoen beduidend beter is dan vorig jaar toen nog veel fruit van jonge aanplanten kwam en ook schilvlekjes een rol speelden.
In Nederland wordt de Lola-appel voornamelijk afgezet via groothandelsmarkten en kleinere ketens zoals MCD en Agrimarkt. Appels in de maatklasse 75 tot 85 mm blijven vooral binnen Europa, terwijl de kleinere maten (70-75 mm) en 85-op hun weg vinden naar Hong Kong. Deze afzetmarkt neemt dit seizoen ruim 20 procent van de Lola-productie op.
Opvallend op de Nederlandse markt is dat het prijsverschil tussen gangbare appels en Lola dit jaar groter is dan vorig jaar. Telers ontvangen nu een netto-uitbetaalprijs van 51 cent per kg, gemiddeld over alle kwaliteiten (Lola en Maribelle), exclusief bewaar- en transportkosten.
De interesse in Lola van telerszijde is dit jaar weer wat groter. “Vorig jaar is niet zoveel aangeplant, maar is er meer vraag dan aanbod”, besluit Van Ingen.  

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 8 maart 2016 - 18:32