De Nederlandse appelexport naar Duitsland is de afgelopen drie jaar met 20 procent afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van het GroentenFruit Huis, die weekblad Nieuwe Oogst heeft verwerkt in een artikel over de Duitse appelmarkt. Daarin staat dat gebloste appels minder populair zijn dan Golden Delicious en Granny Smith. Nederland exporteert in 2014 nog 29,6 miljoen kilo appels naar Duitsland. Vorig jaar was dat afgenomen tot 23,6 miljoen kilo.
Afgezien van de voorkeur voor een ras hecht driekwart van de Duitse consumenten er zeer aan dat de appels die ze kopen uit de regio komt of in ieder geval uit eigen land. In Oostenrijk geldt dat zelfs voor negen van de tien consumenten. In Duitsland stelt de helft van de consumenten de biologische teeltwijze op prijs; in Oostenrijk is dat 70 procent. De voorkeur voor Golden Delicious is gebaseerd op de hoogste marktpenetratie. Maar liefst 86 procent van de consumenten koopt regelmatig dit ras. Dat is bij Elstar en Jonagold respectievelijk 75 procent en 79 procent. Granny Smith scoort daar met 80 procent nipt boven. Opmerkelijk is de marktpenetratie van Rode Boskoop met 83 procent.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 5 december 2017 - 19:27