Fruittelers van de NFO hebben de Albert Heijn in Dronten (Kop van het Ruim) benoemd tot beste Elstar-supermarkt van het seizoen 2016/’17. De NFO voert jaarlijks de kwaliteitsmonitor uit bij tientallen supermarkten in heel Nederland, en kijkt zo in welke supermarkten deze bekendste Nederlandse appel het meest constant van kwaliteit in het winkelschap ligt.
Ook de toeleverancier van Albert Heijn, Vogelaar Vredehof bv, reageerde positief op dit nieuws.

Met deze actie willen de fruittelers een positieve impuls geven aan alle fruitverkopers en handelaren in Nederland, zodat alle consumenten bij elk winkelbezoek een verse Elstar in hun mandje leggen.
Een verklaring voor het winnen van deze prijs ligt onder meer in het feit dat de betreffende AH-vestiging een vaste AGF-chef heeft, die verantwoordelijk is voor de goede presentatie op de winkelvloer, zo geeft manager Theo Kalsbeek aan.
“Elke slechte appel haal ik eruit”, aldus de AGF-chef. Dit seizoen hebben Elstar-appels ook een mooi formaat, vindt de AGF-chef, “Dat toont ook mooi in het winkelschap.”
Op de vraag hoe deze vestiging omgaat met Conference-peren, wordt geantwoord dat voor peren de omloopsnelheid cruciaal is. En dat in het seizoen met kleinere voorraden Conference wordt gewerkt.
De kennis over de diverse appels en peren op de winkelvloer was opvallend goed, en stemde optimistisch.

Supermarktmanager Kalsbeek geeft aan dat fruit met een Hollandse herkomst door de klanten in Dronten erg wordt gewaardeerd. Daarnaast ziet hij een sterk groeiende  belangstelling voor biologisch product. Meerdere soorten biologische Hollandse appels zou daarom nog een mooie kans zijn, meent Kalsbeek.

De waardering voor Hollands fruit blijkt onder meer uit de constant hoge consumptiecijfers van Elstar-appels. Al enkele jaren op rij bestaat 40% van de gehele binnenlandse appelconsumptie uit deze oer-Hollandse appel. Ondanks de dalende trend van de totale appelconsumptie, behoudt Elstar deze sterke positie.
De populariteit van Elstar is de laatste drie jaar zelfs wat gestegen. Deze populariteit houden de Nederlandse fruittelers graag vast, en dat is precies wat ze willen bereiken met deze actie.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 14 november 2017 - 17:53