Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel ten opzichte van de totale bestedingen, is in 2016 gestegen van 8 naar 10 procent. Binnen de productgroep agf gaat het om een stijging van 6 naar 7 procent. In totaal besteedden Nederlandse consumenten in 2016 401 miljoen euro aan duurzame agf. De totale bestedingen aan duurzaam voedsel bedroegen 3,75 miljard euro. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, die in opdracht van het ministerie van Economische Zaken door WUR werd uitgevoerd.
Biologisch en het Beter Leven-keurmerk hebben het grootste aandeel binnen het segment duurzaam voedsel. Samen zijn beide keurmerken goed voor bijna 60 procent van alle aankopen van duurzaam voedsel. Binnen de categorie agf gaat het vooral om de keurmerken Biologisch en Rainforest Alliance. Milieukeur heeft volgens de statistieken nauwelijks marktaandeel. Dat komt vooral doordat het keurmerk voor retailer een business-to-business karakter heeft gekregen. Dat betekent dat winkeliers deze producten wel onder deze voorwaarden inkopen bij de leverancier, maar dat dit niet naar de consument gecommuniceerd wordt.
In de verkopen van duurzaam voedsel gaan supermarkten aan kop met een stijging van 36 procent over 2016. De verkopen via speciaalzaken voor duurzame voeding stagneerden in het tweede opeenvolgende jaar, terwijl de bestedingen in foodservice zaken licht stegen (+14%).

Bron: wur.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 oktober 2017 - 19:02