Streekcoöperatie De Fruitmotor lanceerde vrijdag 16 december in het Veerhuis in Varik onder het motto ‘de Betuwe Bruist’ de Betuwse Krenkelaar Appelcider en het alcoholvrije Betuwse Krenkelaar Appelsprankel.  Een reeks van sprekers toostte op dit nieuwe initiatief dat als doel heeft om Betuws fruit van een mindere kwaliteit een meerwaarde te geven door het  te verwerken tot duurzame streekproducten.  Betuwse Krenkelaar is gemaakt door Diederik Beker  (Betuws Wijndomein) van  appels van fruitteler Bert den Haan. De sprekers benadrukten sterk de aspecten van duurzaamheid en sociale cohesie van dit Betuwse streekproduct.

De in de Betuwe woonachtige Ton den Boon – hoofdredacteur van Van Dale – was een van de sprekers en gaf een toelichting op het woord Krenkelaar, dat nauwelijks meer gebruikt wordt. Krenkelaar betekent ‘fruit dat uiterlijk niet gaaf is’.

Op de foto van links naar rechts: Diederik Beker, Bert den Haan en de initiatiefnemers/stuwende krachten achter De Fruitmotor Hilde Engels en Peter van Luttervelt.

Dit bericht is geplaatst op woensdag 21 december 2016 - 11:17