De Belgische Fruitveiling (BFV) kondigde eerder dit jaar al aan om van Jonagold opnieuw een premiumproduct te willen maken. Supermarkten lijken in Jonagold steeds meer een bulkappel te zien en wijken voor een premiumproduct uit naar rassen als Pink Lady, Kanzi, Jazz en Junami. Daarom wil BFV de keuze aan mutanten reduceren tot drie: Boerekamp, Marnica en Vivista, en deze onder een nog nader te bepalen merknaam verhandelen. Deze mutanten zijn alle donkerrood en lijken sterk op elkaar. Een groot deel van de jongere Jonagold-percelen van BFV-leden bestaat al uit deze mutanten en dat wordt door deze keuze van de veiling alleen nog maar groter. Deze drie mutanten worden onder een nieuwe nog nader te bepalen merknaam als één merkappel verkocht. De overblijvende mutanten worden als ‘Truval Classics’ vermarkt. Redprince en Jonagored/Jonagored Supra worden als aparte lijn afgezet met als kanttekening dat Redprince en Jonagored in België veel minder aangeplant worden dan in landen als Nederland en Duitsland.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 19 oktober 2012 - 14:30