Gereduceerde winkelprijzen leiden tot een grotere omzet van biologische groenten en fruit in de winkels van Estafette. Daarentegen hebben lagere prijzen geen invloed op de omzet van biologisch vlees. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de nieuwe, coöperatieve opzet van deze winkelformule. De Volkskrant wijdde daar vorige week een reportage aan.
Odin, de biologische groothandel achter winkelketen Estafette, vormt de vestigingen om tot plaatselijke coöperaties. Daarbij is het de bedoeling dat de klanten, doorgaans bewust biologische consumenten, lid worden van hun winkelcoöperatie. Die heeft met de vaste inleg van de leden een basis voor bijvoorbeeld personeelskosten. De leden krijgen daarvoor korting op de producten en hebben er belang bij dat hun winkel goed draait.
Deze nieuwe opzet moet de winkels van Estafette een betere concurrentiepositie geven. Bijvoorbeeld ten opzichte van biologische concurrenten als Ekoplaza en Natuurwinkel, maar vooral tegenover het groeiende, vaak goedkopere biologische aanbod in reguliere supermarkten. Bij de meeste van de 8.000 coöperaties in Nederland zijn leden leveranciers. Bij minder dan 300 zijn de leden afnemers, zo blijkt uit gegevens van de Nationale Coöperatieve Raad.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 28 februari 2017 - 17:48