De smaak van de Britse consument verandert. Gala en Braeburn winnen terrein ten koste van Cox’s. Jazz en Pink Lady nemen zelfs nog harder toe in populariteit dan Gala en Braeburn.

Maar in het algemeen neemt de consumptie van fruit in Groot-Brittannië af en dat geldt vooral voor appels. De verkoophoeveelheden van de ooit zo populaire appels in Engeland, daalden ten opzichte van vorig jaar met 6,3 procent. Dat meldt marktonderzoekbureau Kantar. De oorzaak ligt niet alleen in de hogere prijzen (15% hoger dan vorig jaar), maar ook in de vergrijzing en de veranderende demografie. Het lijkt erop dat de appeleters ouder worden. Mensen jonger dan 30 jaar eten gemiddeld 100 gram appels per week (dus gemiddeld minder dan één appel per week), terwijl 75-plussers gemiddeld 195 gram appels eten. Immigranten zijn minder gesteld op appels dan de autochtone Britten. De Engelse appel- en perenorganisatie geeft daarom sinds kort recepten uit voor Poolse appeltaart en Indische gerechten met Bramley.

Dit bericht is geplaatst op maandag 15 juli 2013 - 11:30