Slechts 35 procent van de totale productstroom van appels en appelproducten binnen Nederland komt terecht bij de supermarkt. Door het in beeld brengen van de productstromen in zes ketens, waaronder die van appel, wil het CBL benadrukken dat het voor een groot deel van de productstromen geen invloed heeft op prijs- en kwaliteitseisen.
In Nederland worden jaarlijks 317 miljoen kilo appels geteeld en 204 miljoen kilo appels geïmporteerd. Ruim een derde van deze appels (35%) komt terecht in een Nederlandse supermarkt. Een even zo groot deel (34%) wordt geëxporteerd, waarvan het meeste binnen de EU blijft. Van het resterende deel gaat komt het merendeel via foodservice-kanalen bij de consument terecht. Een klein deel van de Nederlandse appels wordt via groentespeciaalzaken of als veevoer verkocht.
“Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper, met in het midden slechts een handje vol supermarkten die allesbepalend zouden zijn”, vertelt Marc Jansen, directeur CBL. “Wij hebben voor een aantal ketens in beeld gebracht hoe de volumestromen lopen. Hieruit blijkt weer eens hoeveel de Nederlandse land- en tuinbouwsector exporteert. Op die hoogwaardige kwaliteitsexport is iedereen trots, ook wij. Maar Nederlandse supermarkten hebben hier voor zowel prijs- als kwaliteitseisen geen enkele invloed op.”

Bij de andere in beeld gebrachte producten is het aandeel dat in Nederlandse supermarkten terechtkomt, nog lager. In de productstroom van eieren wordt uiteindelijk 19 procent via Nederlandse supermarkten verkocht, bij tomaten is dat 9 procent, bij uien 2 procent, bij varkensvlees 18 procent en bij zuivel 30 procent.

Bron: cbl.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 6 november 2018 - 17:23