De afzet van Chileense blauwe bessen in Europa blijft goed lopen, ondanks de financiële crisis. Daarmee onderscheidt de bes zich van andere fruitsoorten. De sector blijft groeien dankzij een groeiende interesse van consumenten. Dat stelde John Giles van Promar International op het internationale Blauwe Bessen Seminar in Chili, aldus www.freshplaza.com .

Frankrijk is Europees leider in de afzet van Chileense blauwe bessen, met Carrefour (27 procent van de export naar Frankrijk) als grootste afnemer. Chileense exporteurs richten zich voor uitbreiding van de afzet op deze markt, maar zeker ook op andere markten. Als meest interessante afzetbestemmingen bestempelde Giles: Bangladesh, Pakistan, Iran, Vietnam, Zuid-Korea, de Filippijnen, Indonesië, Mexico, Nigeria, Egypte en Turkije. Net als Mexico een belangrijk doorvoerland is om de VS en Europa te bereiken, is Indonesië dat voor de Aziatische markt, aldus Giles.

Rusland, Brazilië, China en India – in volgorde van belangrijkheid – blijven interessante afzetbestemmingen vanwege een stijgende afzet en fruitconsumptie. Met name Rusland blijft een belangrijke markt omdat blauwe bessen daar traditioneel al geconsumeerd worden en er daardoor automatisch al vraag is naar deze fruitsoort. Bovendien heeft Chili een goede uitgangspositie, omdat het al appels en druiven op de Russische markt afzet. Daarnaast is het een voordeel dat Rusland lage importtarieven (10 procent) hanteert.

 

Dit bericht is geplaatst op Tuesday 5 June 2012 - 18:30