Sinds de start van de EU-Conferencecampagne in 2012 is de Conference-export vanuit Nederland en België naar Duitsland met 57 procent gestegen. Zo blijkt uit het eindrapport van de Conferencecampagne 2015/’16 van het GroentenFruit Huis.
Duitse consumenten die de peer tijdens één van de winkelacties hebben geproefd, kochten beduidend vaker Conference dan mensen die de peer niet hebben geproefd. Conference is inmiddels na Williams en Abate Fetel het derde bekendste perenras onder Duitse consumenten. Acht procent van de Duitsers kan Conference spontaan noemen als gevraagd wordt naar een perenras en 23 procent na enige hulp. Dat lijkt maar een klein aandeel van de bevolking, maar statistieken wijzen uit dat Conference steeds bekender wordt onder Duitse consumenten, terwijl de bekendheid van andere rassen juist afneemt. Van de Duitse bevolking kent 35 procent spontaan Williams en 17 procent Abate Fetèl.

Met het verhogen van de bekendheid van Conference is één doel van de EU-Conference-campagne behaald. Het andere doel van de campagne is het verhogen van de consumptie. In vier jaar tijd is deze ruim 25 procent gestegen. Dit is echter nog steeds beperkt tot een halve kilo Conference per jaar per huishouden. Dat toont tegelijkertijd de potentie aan van deze groeiende markt.
Daarnaast tonen de exportcijfers van Nederlandse en Belgische Conference naar Duitsland een duidelijke groei. Sinds de start van de campagne in 2012/’13 is de totale Conference-export met 57 procent gestegen naar 30.096 ton.  “ Opvallend is dat de export het afgelopen seizoen niet verder is gestegen. De Nederlandse export liep iets terug, maar België vulde dit gat volledig in. De Belgische export groeide naar 12.065 ton (kalenderjaar 2015), maar Nederland bleef, met 18.331 ton (afzetseizoen 2015/’16), het grootste aandeel houden in de totale export. Onder Nederlandse afzetpartijen wordt er zeker nog potentie gezien in de Duitse markt. Daarom investeren zij samen met de NFO nog drie jaar in de EU-Conferencecampagne.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 7 februari 2017 - 16:27