In principe komen in deze periode van het afzetseizoen de betere kwaliteit Conferenceperen en Elstarappels op de markt. Over de goede Elstarkwaliteit kon u al een bericht lezen in de nieuwsbrief van 19 april. De NFO-kwaliteitsmonitor meet sinds 2011 de ontwikkeling van de Conferencekwaliteit in de supermarkten om de keten te informeren en alle partijen scherp te houden op kwaliteit. Uit de resultaten blijkt dat de hoeveelheid gebroken stelen en schade vanuit de teelt de laatste jaren minimaal is geworden. Het beeld in de supermarkten echter, is minder rooskleurig. Een doorn in het oog van de Nederlandse fruittelers en de NFO-productgroep Peer.
Eenmaal in het winkelschap blijkt de houdbaarheid van de Conference beperkt. De gemeten hardheden zijn zeer teleurstellend. Van de 39 supermarkten scoorden er slechts acht voldoende met een gemiddelde hardheid van 4>kg/0,5cm2. In 29 supermarkten werd niet eens een gemiddelde hardheid van 3kg/0,5cm2 gemeten.
In elke supermarkt werd een monster van twintig Conferenceperen gekocht. De variatie in hardheid binnen een monster is enorm. In één supermarkt lagen er in hetzelfde krat Conference met een hardheid van 0,87 kg/0,5cm2 en 7,22kg/0,5cm2. In 34 van de 39 supermarkten waren binnen het monster van twintig peren er zestien of meer onder de gewenste, gemiddelde hardheid van 4kg/0,5cm2. Het is bekend dat als peren zachter zijn, de kans op beschadigingen toeneemt. Dit resulteerde deze ronde dan ook in zestien monsters (41%) met meer dan 20 procent van de peren met beschadigingen op de schil. Dit waren veelal krassen en zwarte vegen die bij het sorteren/inpakken of in de verdere keten ontstaan. Ook de percentages met grotere (open) beschadigingen waren hoger. De vele beschadigingen en de sterk verminderde hardheden maakten de uiterlijke kwaliteit zeer matig.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 26 april 2016 - 14:21