Ongeveer een derde van de consumenten is geïnteresseerd in hoe fruit wordt geteeld en wat de teler ervoor betaald krijgt. Voor Nederlandse of Belgische peren heeft de consument er meer vertrouwen in dat de teelt duurzaam en fairtrade is dan voor mango’s, avocado’s en bananen. Dat blijkt uit onderzoek dat ABN Amro en GfK in januari uitvoerden onder 1.072 consumenten. Het onderzoek was gericht op de aankoop van deze vier fruitsoorten. Ongeveer 80 procent van de consumenten koopt zijn fruit in de supermarkt.

Uit het onderzoek blijkt dat 29 procent van de deelnemers wil weten uit welk land of welke regio fruit afkomstig is. De specifieke locatie en naam van de boer vindt maar 13 procent interessant.
Van de deelnemers aan het onderzoek is 14 procent geïnteresseerd in de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen met de fruitteler. Bij jongeren (18 tot 29 jaar) ligt dit percentage hoger: op 23 procent. Maar liefst 28 procent van de deelnemers is geïnteresseerd in hoe zijn fruit geteeld is, hoe de boer leeft en wat zijn visie is. Bij jongeren is dit zelfs 44 procent. Opvallend is dat 41 procent van de respondenten het belangrijk vindt dat het fruit biologisch geteeld is, en/of dat er geen (synthetische) gewasbeschermingsmiddelen (in het onderzoek bestrijdingsmiddelen genoemd) zijn gebruikt. 37 procent van de ondervraagden is geïnteresseerd in de prijs die een boer of teler van de supermarkt of handelaar ontvangt. Binnen de leeftijdscategorie 18 tot 39 jaar is dit zelfs 50 procent. Bij de exotische mango, avocado en banaan is deze behoefte groter dan bij de ‘Hollandse’ peer. Zo hecht 41 procent van de consumenten die mango’s kopen hier belang aan, bij peren is dit 30 procent.

In het onderzoek is ook gekeken in hoeverre consumenten zelf willen bepalen hoeveel de producent krijgt voor zijn product. In Frankrijk en België bestaan initiatieven waarbij de consument zelf kan bepalen wat een pak melk moet kosten. Via de website hetmerkvandeconsument.be kan bijvoorbeeld worden gestemd over het inkomen dat de boer moet krijgen, over hoeveel maanden de koeien moeten buiten lopen en over de verpakking van de melk (karton of plastic). Retailer Carrefour zet de ‘democratische melk’ binnenkort in de schappen.
In het onderzoek van ABN Amro en GfK ziet 18 procent van de respondenten graag een mogelijkheid om de teler naar eigen inzicht extra voor zijn inspanningen te betalen. Onderzoekers zien dit als een belangrijke aanwijzing dat betrokken consumenten ervoor openstaan om een betere prijs voor hun voedsel te betalen, als die rechtstreeks bij de boer terechtkomt. Maar wat ze in de winkel uiteindelijk kiezen, is nog van veel andere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld hoe duidelijk, verifieerbaar en transparant de informatie over het product is. Of welke eigenschappen het heeft, zoals smaak, uiterlijk en prijs.
Uit het onderzoek blijkt tot slot dat 38 procent van de consumenten QR-codes kent en gebruikt. 8 procent geeft aan weleens informatie over fruit of een teler te hebben opgezocht, omdat deze mogelijkheid op een verpakking werd aangeboden.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 13 februari 2018 - 15:21