De supermarktverkopen van voeding met een duurzaamheidslabel zit al jaren in de lift en stijgt bovendien steeds sneller. Met name de omzet van producten met het ASC- en het Beter Leven-keurmerk groeiden zeer sterk. Nu diverse ketens inzetten op Milieukeur voor agf-producten is de komende jaren ook van dit keurmerk een forse groei te verwachten. Rini Emonds van onderzoeksbureau IRI, dat het onderzoek uitvoerde: “In mei kwamen we in de supermarkten nog niet veel Milieukeur-producten tegen, maar ik denk dat dat wel gaat komen nu supermarkten hun programma’s hier op aanpassen”.
In het eerste halfjaar van 2017 verkochten supermarkten (excl. Aldi en Lidl) voor 1,6 miljard euro aan verse producten met een duurzaamheidslabel. Dat is 29 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2016. Over heel 2016 bedroeg de groei  nog maar 27 procent en in 2015 ging het om een groei van slechts 16 procent.  Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Het bureau baseert de uitkomsten op metingen in supermarkten, die twee keer per jaar plaatsvinden. In totaal worden acht keurmerken meegenomen in het onderzoek.
De grootste daarvan is het Beter Leven-keurmerk, gevolgd door biologisch en dan op afstand MSC (duurzame visserij) en ASC (duurzame kweekvis). Van alle vers-categorieën laten de vleeswaren de sterkste groei zien. Met name de varkensvlees-ketens hebben het afgelopen jaar een belangrijke stap gemaakt in de verduurzaming van het assortiment doordat regulier assortiment vervangen is door het Beter Leven-keurmerk.  Hoewel de categorie vleeswaren de grootste groei laat zien, is vis nog steeds de categorie met het hoogste aandeel (65 procent is duurzaam).

Bron: iriworldwide.com

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 28 november 2017 - 16:02