Er is een duidelijke daling waarneembaar in de consumptie van fruit binnen de EU. Dit is een van de trends die Daphne van Doorn, beleidsadviseur bij de World Apple & Pear Association en bij Freshfel, op 20 januari aanhaalde voorafgaand aan de ALV van de Productgroepen Appel en Peer. In de periode 2003-2013 is in de EU de consumptie van appels 8,8 % gedaald, die van peer 8,2 %. Gemiddeld werd in de periode 2009-2013 in de EU 16,8 kg appels per hoofd van de bevolking genuttigd. Nederland zit daar met 19,8 kg iets boven. Voor peer was dat gemiddeld in de EU 4 kg, waar Nederland met 7,7 kg ruim boven zat. Dit zijn cijfers op basis van het bruto aanbod, inclusief voedselverspilling en industriefruit.

Met een gerichte promotiecampagne is de consumptie op te schroeven, stelde Van Doorn. “Natuurlijk heeft het ook met de prijs te maken, maar als je het fruit gericht onder de aandacht brengt, kan dat best een behoorlijke impact geven.” Als voorbeeld noemde Van Doorn de aandacht voor de peer, onder andere op social media (#ShareAPear en #ToffePeer), naar aanleiding van de Russische boycot. In de periode augustus tot november 2014 werd daardoor in België 80% meer peren verkocht dan het jaar ervoor, zonder dat dat ten koste ging van de appelverkoop. Ook in Nederland werd door expliciete aandacht in de periode augustus-december 2014 bijna 50% meer peren verkocht dan het jaar ervoor. 

Dit bericht is geplaatst op Thursday 21 January 2016 - 16:17