Enkele voorbeelden van de campagnebeelden

De huisstijl van de imagocampagne ‘De Fruitigste’, een vrolijk lettertype en verwijzing naar Nederlandse afkomst van fruit

Voorafgaand aan de Fruitteelt Vakbeurs die momenteel plaatsvindt, is tijdens een NFO-ledenvergadering van de NFO-productgroepen een positief besluit genomen over de imagocampagne. De komende maanden gaat reclamebureau Food Cabinet van start met de invulling ervan. De NFO is dan ook zeer verheugd met het positieve besluit van de NFO-leden tijdens de vergadering. De campagne gaat drie jaar lopen; het budget bedraagt in totaal circa € 300.000,-.
De ontwikkeling van een campagnewebsite, Facebookpagina, toolbox voor NFO-leden en invulling van de workshops voor telers (hoe bereik je de consument slimmer, leuker) staan de komende maanden op het programma. In september, met de aanvang van de hardfruitoogst, is de kick off van de campagne.

Op de nieuwsfoto staan van links naar rechts: Frederik Bunt (voorzitter NFO-Productgroep houtig kleinfruit en steenfruit), Lard Breebaart (FoodCabinet), Bert den Haan (PG voorzitter NFO-Productgroep appel en peer) en NFO-voorzitter Michiel Gerritsen. Frederik en Bert tonen alvast een voorproefje van enkele campagnebeelden.

 Nulmeting
Food Cabinet nam een nulmeting af onder 540 willekeurige Nederlanders (ouder dan 18 jaar, man/vrouw, door heel Nederland en verantwoordelijk voor de fruitinkoop thuis). De waardering voor fruitsector scoorde onder deze groep hoog, namelijk een 7,5. “Moeten we dan nog wel een imagocampagne houden?”, vroeg Lard Breebaart (Food Cabinet) tijdens zijn campagnepresentatie. “Ja”, luidde zijn antwoord vervolgens, “want op bijna alle vragen is er neutraal geantwoord. Op de vraag ‘Vindt u de fruitsector innovatief?’, antwoordden veel respondenten ‘weet ik niet’.” Ook moesten de respondenten reageren op enkele pr-stellingen over wat men belangrijk acht. Het onderdeel gewasbescherming stond bovenaan, en bijvoorbeeld het onderwerp ‘de fruitteler zelf vind ik belangrijk’ scoorde een derde plek. “Dit zien zij als een specialisatie. Dit zegt mij weer des te meer waarom het belangrijk is om een campagne te houden.”

In het volgende nummer van Fruitteelt volgt een artikel over de verdere invulling van ‘De Fruitigste’-campagne en meer over de resultaten van de nulmeting.

In de stand van de NFO kan men diverse reclame-uitingen van fruitcampagnes uit het verleden en heden bewonderen:

reclame-uitingen uit het verleden

het heden

Dit bericht is geplaatst op donderdag 18 januari 2018 - 15:52