De consumptie van bramen is in de Verenigde Staten de afgelopen jaren net zo groot geworden als die van framboos. Met de introductie van enkele nieuwe bramenrassen ziet het van oorsprong Amerikaanse bedrijf Driscoll’s ook in Europa een glanzende toekomst voor de bramenteelt.  Lowie Claessens van Driscoll’s verwacht dat de bramenteelt in Nederland explosief zal toenemen. “We gaan naar een situatie waarbij we honderd ton of enkele honderden tonnen bramen per week gaan verkopen”, voorspelt hij.

Op dit moment beweegt de bramenafzet zich in een nichemarkt. Prijstechnisch is dat lastig legt Claessens uit: “Het ene moment zijn er te weinig bramen en is de prijs torenhoog en als er net iets te veel bramen zijn, gaat de prijs helemaal onderuit.” Een ander probleem is dat het publieke hoofdras Loch Ness, wanneer het op smaak geplukt wordt, kort houdbaarheid is. Driscoll’s heeft enkele nieuwe, goed smakende bramenrassen ontwikkeld met een langere houdbaarheid. Met de retail zijn stappen gezet om een stabiele afzet te creëren. Claessens: “Belangrijk is dat we tot een model komen waarbij de teler geld verdient en de consument voor een redelijke prijs een kwalitatief goed product kan kopen”. Deze aanpak lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Er komt steeds meer vraag naar bramen, waarbij de prijs voor de consument minder belangrijk wordt omdat er een gegarandeerd goed product tegenover staat.

De Nederlandse bramenteelt voor Driscoll’s vindt voornamelijk plaats onder bestaand glas door telers die vanuit andere sectoren in de bramenteelt stappen. Nederlandse bramen zijn beschikbaar van eind april tot eind november. Het streven is de totale teelt uit te breiden en deze periode op te rekken van begin maart tot de kerst.

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 30 oktober 2015 - 15:16