Elstar is nog steeds populair onder Duitse fruittelers. Afhankelijk van de regio is op dit moment 20 tot 40 procent van de plantbomen van dit ras. Een aandeel Jonagold en –mutanten is gezakt tot onder de 10 procent. Consumenten vragen gebloste, zoete appels en dat kan de Jonagoldgroep niet bieden. Het ras wordt meer en meer van de markt verdrongen.

Met een marktaandeel van 16 procent is Elstar nog steeds erg geliefd bij de Duitse consument. Opvallend is wel dat het vooral een ouder publiek is dat Elstar koopt. Bijna de helft (48,1%) van de Elstar wordt gekocht door huishoudens waarbinnen minstens één persoon ouder dan 65 jaar is. In 1993 lag dit aandeel op 25 procent. Op zich past dit in de demografische ontwikkeling van de Duitse bevolking, maar het is ook een signaal voor de lange termijn.

Dat Elstar toch nog zoveel geplant wordt, komt simpelweg doordat er met name in het noorden weinig alternatieven voorhanden zijn. Nieuwe rassen zijn vaak afkomstig van het zuidelijk halfrond en verlangen een warmer klimaat en een relatief lang groeiseizoen.

Onmiskenbaar is de trend naar clubrassen. Pink Lady, Kanzi en andere clubrassen bezitten al een marktaandeel van 14 procent en dit zal alleen maar toenemen. Vooral Pink Lady heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op de appelmarkt, maar kan niet in Duitsland worden geteeld. Het ras is het populairst onder de jongere appeleters. Terwijl gemiddeld 27,8 procent van de appels gekocht wordt door huishoudens waarbinnen de oudste persoon maximaal 44 jaar is, is dat bij Pink Lady 40,2 procent.

Bron: ami-informiert.de

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 24 januari 2017 - 13:44