Het onbewuste bepaalt het consumptiegedrag. Wanneer je gedrag wilt beïnvloeden, moet je inspelen op het onbewuste,” meent Arne Maas, lector marketing bij het Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap aan de Hogeschool Rotterdam. Dit lectoraat richt zich op gedragsbeïnvloeding van mensen op het gebied van gezonde voeding, beweging en duurzaamheid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van praktijkervaring in de commercie, toegepast op de marketing van Groen & Gezond. Maas is aan de groenten- en fruit sector verbonden via zijn samenwerking met Tacler Services – een blog en dienstenplatform van Freshplaza-oprichter André van der Wiel.

Van der Wiel trok recent de aandacht met een artikel op zijn blog voor het concept: framing in marketing. Een onderzoek ter illustratie: in de winkelwagen is met plakband een denkbeeldig groenten- en fruitvak gecreëerd. Hierdoor werd twee keer zoveel AGF verkocht dan gewoonlijk, terwijl de totale uitgaven van de consumenten gelijk bleven. “Onbewust vatten mensen het groenten- en fruitvak in de winkelwagen op als een indicatie van de hoeveelheid AGF die anderen kopen. En ze kopen daardoor meer,” aldus Van der Wiel in het artikel. Er zijn veel toepassingen van deze marketingprincipes mogelijk bij de verkoop van vers fruit, die nog weinig onderzocht zijn.

Arne Maas houdt een lezing over marketing en het onbewuste op de Kennisdag in het blok: Markt en keten. Lees meer over de Kennisdag en de inleiders op pagina 9.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 9 februari 2016 - 12:26