Het Plan van Aanpak: Elstar altijd raak, is op initiatief van de NFO gestart om de kwaliteit van Elstar in het winkelschap over de gehele linie te verbeteren. Binnen dit kwaliteitsdenken begint dinsdag 24 september de promotiecampagne voor de derde keer om de consument te laten weten dat er weer volop goede Elstarappels verkrijgbaar zijn. De aanvangsdatum van de campagne is dus niet gebaseerd op de primeur Elstar, maar op de beschikbaarheid van goede, smaakvolle Elstar.

We hebben nu twee jaar ervaring met de Elstar-campagne en de conclusie van de deelnemende partijen in Elstar altijd raak is dat de campagne zich heeft bewezen. Het is belangrijk dat we laten zien dat er weer goede Elstar te koop is en dat de campagne een prima middel is om de vraag in de markt goed op gang te brengen.

Dat neemt niet weg dat we ondanks deze inspanningen ieder jaar weer te maken hebben met de zogenoemde primeur Elstar waarvan de kwaliteit nogal eens te wensen over laat. Voor de aanvang van het seizoen met Hollandse Elstar is dit een slechte zaak. Duidelijk kunnen we stellen dat er vraag is naar (primeur) Elstar aan het begin van het seizoen. Ieder jaar begint in vrijwel iedere supermarkt het Elstar-seizoen met Frans product. Het antwoord op deze situatie moet dus zijn dat er ook in de primeurperiode goede kwaliteit Elstar in het schap ligt. Dit is in het belang van de gehele keten, zelfs in het belang van het Franse product.

De NFO gaat dit bespreken in de Trekkersgroep Elstar. De NFO wil de gehele keten overtuigen dat ook primeur Elstar moet voldoen aan de kwaliteitseisen van Elstar altijd raak. Hoe kunnen we dit aanpakken en welke instrumenten hebben we daarvoor nodig? Wellicht kunnen we de monitoring in het winkelschap benutten om de aandacht voor kwaliteit in de primeurperiode kracht bij te zetten.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 24 september 2013 - 12:24