Biologisch handelshuis Eosta heeft een prestigieuze prijs gewonnen in de verpakkingsbranche. In feite omdat het diverse producten juist niet meer verpakt, maar codeert met een laserstraal. Eosta introduceert zo een systeemverandering die aanzet tot denken; is verpakking wel altijd nodig? Aldus het commentaar van de jury van de Packaging Award 2018, waarbij Eosta de winnaar is in de caterogorie ‘duurzaamheid en natural branding’.
Juist in de biologische branche is deze techniek een uitkomst. Deze producten worden tot nu toe vrijwel altijd verpakt om verwisseling met andere, goedkopere producten te voorkomen. Maar biologische afnemers stuit dat vaak tegen de borst. Het coderen van het product maakt verpakken overbodig. Het laserlicht verwijdert pigment uit de buitenste laag van de vruchtschil, waardoor je als het ware op de schil kunt schrijven.
Deze techniek creëert bewustwording bij de consument en laat zien dat verpakking geheel is uit te bannen, zo vervolgt de jury van de verpakkingsprijs. De biologische supermarktketen Ekoplaza opende onlangs een vestiging waarbij plastic helemaal is uitgebannen. Lasercoderen zou daar een grote bijdrage aan kunnen leveren.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 20 maart 2018 - 19:55