Consumenten ervaren fruit geregeld als gebruiksonvriendelijk. Je moet het pellen of schillen en is ook nog eens gevoelig voor bederf. Vooral de peer kwam er niet zo best vanaf. Sommigen vinden het lastig te bepalen wanneer ze eetrijp zijn. Dit is ook een reden om geen peren te kopen. Een peer is te hard of te rijp en de tijd dat ze perfect zijn, is vaak erg kort. De peer geeft een ‘kliederboel’. Bij appel blijkt er bij consumenten gebrek aan kennis over de smaak. Die gaat vaak niet verder dan ‘groen is zuur en rood is zoet en snel melig’.

Dit zijn uitslagen van twee marktonderzoeken van Trotse Telers dat in oktober plaatsvond. Trotse Telers is een initiatief van RTC Rivierenland, provincie Gelderland en Greenport Betuwse Bloem en heeft tot doel telers en tuinders te ondersteunen om de afzetmarkt te vergroten en de marketing van hun producten te verbeteren.

De marktonderzoekers geven als idee mee om eetrijpe peren op de markt te zetten en de consument meer mogelijkheden te geven om de rijping te meten. Meer sturing en duidelijkheid over de smaak en de toepassing ervan aan de consumenten lijkt nodig, zeggen de marktonderzoekers.

 

Dit bericht is geplaatst op donderdag 20 december 2012 - 08:30