Bij het bezoek aan de Fruit Logistica 2013 is een aantal zaken opvallend. Allereerst valt op dat de recessie op wereldniveau geen vat lijkt te krijgen op de groenten- en fruithandel en productie. Dit blijkt uit de groei van het aantal exposanten en bezoekers op deze beurs in Berlijn en de stemming waarin zij verkeren. Men ontplooit er nieuwe initiatieven, er dienen zich nieuwe productiegebieden aan en er komen landen bij op deze wereldmarkt. Peru is zo’n land. Het exporteert jaarlijks maar liefst 842.000 ton fruit met een waarde van 1,12 miljard US-dollar. Het realiseert hoge groeipercentages van gemiddeld 27 procent in de afgelopen jaren. De Europese Unie (42 procent) en de VS (40 procent) zijn de belangrijkste afzetgebieden.

Tevens valt op dat conveniënt (gemak) en biologisch een niet te stuiten trend zijn geworden. De beursorganisatie had voor de bezoekers een handig hulpmiddel in de lucht. Bezoekers konden een route langs de exposanten van biologische- en gemaksproducten plannen op de website van Fruit Logistica en indien gewenst uitprinten.

Het werd een trend dat conceptrassen worden doorontwikkeld en uitgerold over de diverse productiegebieden en markten. Het doel is om het aanbod af te stemmen op de vraag en het product via uitgekiende marketing op de markt te brengen. De Sweet Sensation-aanpak is een goed voorbeeld. Bij bestaande rassen die niet onder een concept vallen, liggen er mogelijkheden voor een streekmerk. Een goed voorbeeld is ook de introductie van de perenhandel en teelt in Lleida met de introductie van Edenia. Hier liggen ook mogelijkheden voor onze Conference.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 14 februari 2013 - 14:30