Hein Deprez van het Belgische bedrijf Greenyard Foods (Univeg, Greenyard en Peatinvest) haalt in een artikel in het Financieele Dagblad van vandaag 25 augustus (klik op lees verder voor een kopie van het krantenknipsel) uit naar coöperatie The Greenery. Deprez vindt de horizontale ketenbenadering van The Greenery en haar manier om het volume te concentreren en te controleren niet meer van deze tijd. Greenyard Foods zet in Nederland al 1,1 miljard euro om in groenten en fruit, net zoveel als The Greenery. Deprez kiest voor een verticale benadering, dus voor het belang van de consument. Klik hier voor het volledige Financieele Dagblad artikel.
Greenery persvoorlichter Harm-Jan Eikelenboom laat weten: “wij hebben gistermiddag kort inzage gehad in het artikel en hebben besloten om er niet op te reageren. We focussen ons nu op onze nieuwe strategie, we komen inderdaad uit een roerige tijd.”
Deprez: “De fruithandel is een zeer agressieve markt, je kunt nooit rustig gaan slapen. Er heeft een enorme consolidatie plaatsgevonden en die gaat voorlopig nog door. Sinds ik 25 jaar geleden begon met Univeg, zijn er honderden bedrijven verdwenen of gefuseerd.” Verder vindt hij dat de Europese fruitsector kampt met het volgende probleem: “De consumptie van groenten en fruit daalt. Daarbij komt dat bedrijven van buiten de sector de gezondheidsclaims naar zich toetrekken. Voedingsbedrijven zijn daar heel bedreven in. Zij zeggen bijvoorbeeld: deze yoghurt is gezond, want er zit 4 procent fruit in.”
Volgens de topman moet er ook meer worden gekeken naar webwinkels voor versproducten. Hij noemt dit een bedreiging voor de sector. “Binnen vijftien jaar kan het zomaar zijn dat 50 procent van de verkoop van groenten en fruit online plaatsvindt.”

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 25 augustus 2015 - 18:33