De verkoop van gezonde voeding in supermarkten stijgt. Daarbij neemt de omzet van versproducten, zoals vis, groenten en zuivel, procentueel harder toe dan die van houdbare producten. Consumenten kopen niet alleen meer groenten en fruit, maar kiezen ook vaker voor (duurdere) panklare producten, wat maakt dat de omzet nog harder stijgt.
In totaal is de supermarktomzet voor versproducten dit jaar met 3,1 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Toch profiteert het hardfruit daar, zowel in omzet als in volume, niet van mee. Het totale omzetvolume appel – Nederlands en buitenlands product – daalde met 3 procent, terwijl de verkoop van peren stabiel bleef. Hoe de verhoudingen tussen Nederlands product en importproduct precies liggen is niet duidelijk. In het kader van de Elstar. Altijd raak!-campagne heeft de NFO aanwijzingen dat de Elstar-consumptie dit jaar juist is gestegen, maar of dit ten koste van buitenlandse appels of rassen van eigen bodem is gegaan, is niet duidelijk.
Van de vijf meest verkochte fruitsoorten boekten alleen bananen (+8%) en mandarijnen (+3%) winst. Ook werden er minder sinaasappels verkocht (-6%). Snelle stijgers zijn blauwe bessen en tropische fruitsoorten zoals avocado en mango. Klik hier voor de infografic.

Bron: cbl.nl

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 13 december 2016 - 16:27