Het Economisch Bureau van de ING bank heeft een sectorvisie op de AGF-handel uitgebracht. Volgens deze sectorvisie neemt de consumentenaankoop via supermarkten en to-go-formules toe ten opzichte van de speciaalzaken en horeca. Ook het online boodschappen doen neemt toe. Dit vereist voor de AGF-handel een andere werkwijze; minder handelaar maar meer het doorgeefluik zijn van berichten over de herkomst en teelt van het product. Door kennis naar de winkelvloer te brengen, ervaart de AGF-handel wellicht minder last van de prijsdruk.

De ING voorziet tevens groeikansen als de AGF-keten en overheid er in slagen om de consument meer AGF-producten te laten eten. Dit kan het gezamenlijke doel van keten en overheid zijn, aldus het Economisch Bureau. Voor verwerkt fruit en sapproducenten ziet de bank eveneens mogelijkheden tot verruiming van de markt. Alhoewel het grootste deel van de sapconsumptie op basis van concentraat is, neemt het aandeel aan vers sap sterk toe; van 7 procent in 2007 naar 14 procent in 2011. ING concludeert dat een andere denkwijze over de toekomst van AGF-handelaren noodzakelijk is. Samenwerken, innovatie en een band opbouwen met consumenten zijn daarin essentieel.

De exportpositie van AGF in Nederland is sterk en de ING meent dat de export verder kan groeien. Op de korte termijn vergroot de waardedaling van de euro de mogelijkheden voor afzet buiten Europa.

 

 

Dit bericht is geplaatst op maandag 5 november 2012 - 15:00