Jumbo gaat de meerprijs voor product dat voldoet aan de eisen van PlanetProof uit eigen zak betalen. Dat zegt Jumbo-directeur Ed de Weerd in een interview met het Reformatorisch Dagblad. “Het kan de gemiddelde klant niet veel schelen of er een keurmerk op een product staat. Die pakt gewoon de kiloknaller. Tenzij we voor zoiets uit onze eigen marge betalen. Dat laatste is precies wat Jumbo doet”, aldus De Weerd.
Volgens fruitteler Toon Vernooij uit Cothen, die voor dit artikel geïnterviewd werd, is het voor het slagen van PlanetProof cruciaal dat telers voor hun inspanningen beloond krijgen. “Directeur Gijs Dröge van SMK zegt dat telers en supermarkten dat zelf moeten uitzoeken. Maar ons probleem is dat wij geen vuist kunnen maken tegen de macht van de grootwinkelbedrijven. Die moeten ons nu tegemoet komen, anders wordt het weer niks”, aldus Vernooij.
Hilde Stroot van Greenpeace ziet de prijsonderhandeling toch als zaak voor de teler. Het wordt tijd dat telers aan hun afnemers meer geld durven te vragen. “Omdat we het met z’n allen doen, betekent het volgens mij dat de prijzen omhoog kunnen. Uiteindelijk zal je de milieukosten moeten verwerken in de prijs”, vindt Stroot.

Lees het volledige artikel dat in het Reformatorisch Dagblad verscheen op rd.nl.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 20 maart 2018 - 20:00