In totaal 60 Limburgse fruittelers boden, samen met burgemeester Akkermans van Eijsden-Margraten, dinsdag 24 april hun actieplan Vitale Fruitteelt in Limburg aan bij het provinciehuis in Maastricht. Gedeputeerde Hubert Mackus reageerde enthousiast op het plan. Het is nu aan de provincie om het plan verder te beoordelen en te bekijken op welke punten zij de Limburgse fruittelers kunnen ondersteunen. De insteek van het actieplan is vorig jaar na de enorme vorstschade opgestart door de NFO Kring Limburg, LLTB en Veiling Zuid-Limburg.
Uit de vier pijlers: Risicobeperking fruitteelt, Markt en afzet, Ondernemerschap en Nieuw perspectief zijn diverse projectplannen opgesteld. Denk hierbij aan de doelstelling van 70% Limburgs fruit in de supermarkten aldaar in 2020, duidelijke herkenning van Limburgs Fruit, maatregelen om risico’s te verlagen, promotie van het streekeigen product, en ‘meer fruit op de Limburgse vlaai’. Deze laatste werd in de media veelvuldig opgepikt maar is uiteraard niet het enige redmiddel voor de Limburgse fruitteelt, maar wel een goede doelstelling voor een goed imago.
Fruitteler Wim Notermans (uiterst rechts op foto) uit Noorbeek: “Ik hoop dat we nu doorpakken met het actieplan dat er ligt. Het huiswerk moet nog afgemaakt worden door de fruittelers. We moeten nu zelf gaan werken aan ons imago en de doelen gaan halen die we hebben opgeschreven. De fruitteler is nu aan zet.

Fruittelers Wim Notermans en Gerard Mertz tijdens de uitzending op L1 Limburg. Zie de link voor de video verderop in dit bericht

Op radio en tv
Fruittelers Lion Kniest uit Baarlo en Chantal Heusschen uit Ulestraten gaven tekst en uitleg over het belang van de Limburgse fruitteelt op de radiozender L1 (zie het filmpje in deze nieuwsbrief). Zij pleitten ervoor dat Limburgs fruit uit de anonimiteit komt, zodat consumenten ook duidelijk zien waar het fruit dat ze consumeren, vandaan komt.
Fruittelers Wim Notermans uit Noorbeek en Gerard Mertz (uiterst links op foto) uit Sint-Geertruid gaven woensdagavond in het AvondGasten programma van L1 uitleg over de sector en de bijbehorende actieplannen. Klik hier voor de tv-uitzending (na klikken even naar beneden scrollen). De in totaal 6 doosjes met appels en peren die zij bij zich hadden, hebben zij geschonken aan de twee vertegenwoordigers van het Ronald McDonald Huis Maastricht die ook een item had in het programma.

Afgelopen maandag is in de NFO-Kringvergadering ook besproken wat de Kring kan doen en wat ondernemers zelf kunnen oppakken

Dit bericht is geplaatst op donderdag 26 april 2018 - 17:19