Conference blijft ons hoofdras, maar er is ruimte op de (inter)nationale markt voor rode en niche-perenrassen. Dit was de conclusie van het door de NFO-Productgroep peer georganiseerde mini-symposium ‘Toekomst van de perenmarkt’. Ruim 75 NFO-leden bezochten afgelopen donderdag het symposium op Proeftuin Randwijk.
“Na de gestaag op gang gekomen productieareaal bewijst Conference inmiddels al 100 jaar een niet te stuiten topper te zijn. Koester dit ras daarom onvoorwaardelijk!”, benadrukte Kees Oskam (Handelsmaatschappij Jan Oskam). Nadat Oskam zijn visie op de ontwikkelingen in de Conference-markt gaf, bespraken vijf rassenvertegenwoordigers hun perenras. Aan bod kwamen de rode perenrassen Gräfin Gepa, QTee, Red Conference, Sweet Sensation en de groene rassen Migo en Xenia. Binnenkort publiceert Fruitteelt meer over Oskams visie op de Conference-markt en de besproken rassen.
Tijdens deze bijeenkomst gaf de NFO haar leden tevens gelegenheid om een deel van de Conference-monsters te bekijken uit de NFO-kwaliteitsmonitor. In supermarkten liggen soms te rijpe en/of laat geoogste peren, maar ook vruchten met gebroken stelen, windvegen of vorstschade. “Voor Conference moet nog veel werk worden verricht om een betere kwaliteit in het supermarktschap te krijgen. Dat kwaliteitsverbetering wel mogelijk is, bewijst de grote kwaliteitsslag die voor Elstar is gemaakt. De stabiele stijging van het Nederlandse marktaandeel van Elstar bewijst dit met een stijging van 40 procent,” aldus Arold van Zee, voorzitter van de NFO-Productgroep peer tijdens de opening van het symposium. “Peer is gevoeliger dan appel.” Naast kwaliteitsonderzoek bij Conference zet de NFO in op het vergroten van de Conference-markt dichtbij, zoals de Conference-campagne in Duitsland. “De Nederlandse en Belgische export naar Duitsland stijgt nog jaarlijks. Voor opkomende markten is bovendien promotie nodig; hier zouden exporteurs nog meer op in moeten zetten”, vindt Van Zee.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 12 december 2017 - 17:42