Het Nederlandse bedrijfsleven is toe aan een Wake Up Call. Dat is de belangrijkste boodschap van de Wageningse hoofddocent Emiel Wubben in het rapport: Groeien over grenzen. Wageningen UR schreef op verzoek van ABN Amro en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) een rapport over hoe de Nederlandse foodsector, inclusief verse eindproducten zoals fruit, meer omzet kan realiseren buiten de landsgrenzen.

Nederland zit in de top van de voedselexporteurs, maar ons marktaandeel staat vooral in Europa onder druk. Zuid-Duitsland ziet het Nederlandse product als bulkgoed uit een ‘industriĆ«le landbouw die ver van de natuur staat’ en niet als ‘innovatief’ of ‘lekker’. Doordat de Nederlandse concurrentiepositie in de belangrijkste exportlanden in West-Europa verzwakt, moet het zich meer gaan richten op landen in Oost-, Centraal- en Zuid-Europa. Samenwerking met lokale partners vindt Wageningen UR essentieel omdat inkopers vanwege cultuur- en taalverschillen liever zaken doen met lokale dan met buitenlandse bedrijven. Samenwerking kan gezien worden als de stap naar een buitenlandse vestiging. Bedrijven moeten daar wel iets voor doen: export moet een onderdeel van hun bedrijfsstrategie worden.

 

 

Dit bericht is geplaatst op vrijdag 16 november 2012 - 10:30