De prijs en kwaliteit zijn doorslaggevend bij de aankoop van pruimen en kersen. Meer aanbiedingen zouden de verkopen van beide steenfruitsoorten stimuleren. Dat blijkt uit online onderzoek dat het PT in de laatste week van juli uitvoerde onder 552 Nederlandse, 551 Duitse en 518 Britse consumenten. Doel van dit onderzoek was om meer inzicht te verkrijgen in het aankoopgedrag van consumenten bij pruimen en kersen.

 

De ondervraagde consumenten vinden kersen over het algemeen net iets lekkerder dan pruimen. Beide steenfruitsoorten worden niet heel vaak gekocht. Duitse consumenten kopen het vaakst kersen en pruimen; circa 60 procent één of meerdere keren per maand. Van de ondervraagde Britse consumenten koopt gemiddeld circa 55 procent één of meerder keren per maand pruimen en kersen. Bij de Nederlandse consumenten lag dit percentage op gemiddeld 45 procent. Van de Nederlandse consumenten kocht 23 procent nooit kersen, onder Duitse en Britse ondervraagden was dit respectievelijk 15 procent en 18 procent. Voor de aankoop van pruimen gelden vergelijkbare percentage.

Vaak wordt pas in de winkel besloten om pruimen of kersen te kopen. Consumenten kunnen dus het best op de winkelvloer verleid worden als het gaat om deze producten. De kwaliteit van kersen en pruimen wordt over het algemeen als redelijk tot goed beoordeeld. Wel laat men pruimen vaker dan kersen liggen vanwege de kwaliteit. Kersen blijven vaker liggen omdat de prijs te hoog wordt gevonden. Consumenten uit alle drie de landen noemen aanbiedingen de beste manier om de consumptie van kersen en pruimen te verhogen.

 

Het onderzoeksrapport is te downloaden via www.tuinbouw.nl .

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 9 oktober 2012 - 18:30