Fruittelers moeten voorkomen dat ze gedwongen worden hun fruit op een bepaalde manier of een bepaald moment af te zetten. Maar om het heft in eigen handen te houden, moeten ze wel keuzes maken. Flexibiliteit is waar het om draait in de Visie op Fruitteelt van ABN AMRO.

Fruittelers die in staat zijn flexibele leveringen van grote afzetvolumes met een constante kwaliteit te doen, kunnen hun afzetpositie in een volle markt versterken. Telers kunnen dat realiseren door zelf te investeren in bewaring en sorteer- en verpakfaciliteiten of door zich aan te sluiten bij een afzetorganisatie. Een noodzaak voor uitbreiding van de bewaarcapaciteit binnen de sector is er niet, maar voor de individuele teler kan het wel goed zijn hierin te investeren om zo minder afhankelijk en flexibel te zijn.
Naast flexibiliteit is toegevoegde waarde een ander speerpunt. Hierbij valt te denken aan smaak- en versgaranties. Een goede kwaliteit wordt immers steeds belangrijker als telers zich willen onderscheiden in de volle Europese appel- en perenmarkt.
Ook initiatieven zoals afzet via Willem & Drees of Landwinkel, die het product op een anderen manier meerwaarde geven, ziet ABN AMRO als kansrijk.
Het belangrijkste is dat de keuze die gemaakt wordt, past bij de kwaliteiten van de ondernemer.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 20 mei 2014 - 17:53