Met de reclamecampagne ‘Belgische kwaliteit voor Hollandse prijzen’ heeft Albert Heijn veel kwaad bloed gezet in België, met name in de tuinbouwsector. Sinds 2011 heeft de Nederlandse grootgrutter al negentien filialen geopend in België.

De planning is om eind 2016 vijftig winkels in ons buurland te hebben. Deze worden bevoorraad vanuit het AH-distributiecentrum in Tilburg. Dat meldt AH-woordvoerder Lukas Burgering. Dit laatste irriteert de Belgische groente- en fruittelers nog het meest. Naast het feit dat AH met lage prijzen de concurrentie dwingt ook lager te prijzen, en daardoor inkoopprijzen van Belgisch fruit omlaag haalt, zijn Belgische fruittelers boos dat in Belgische AH-vestigingen geen Belgisch hardfruit is te vinden.
“Albert Heijn koopt z’n verse producten in op basis van contractteelt via een vaste leverancier (Vogelaar Vredehof, red.). Alleen incidenteel, wanneer Nederlandse telers ook land in België hebben, wordt Belgisch hardfruit geleverd”, verklaart Burgering. “Wel hopen we in de komende jaren meer Belgische leveranciers op ons model van contractteelt en seizoenafspraken aan te kunnen sluiten.”
Op dit moment is Jonagold de enige appel die behalve uit Nederland, ook uit België gehaald wordt. Een kwart van alle Jonagold, ook in Nederlandse winkels, is afkomstig uit België. “De Belgische Jonagold is kwalitatief meer uniform in de tweede helft van het seizoen”, geeft Burgering als reden. Voor Conference geldt dat die alleen in Nederland wordt ingekocht.
Albert Heijn tekende afgelopen week de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgische agro-voedingsketen. Daarin staat respect tussen de schakels in de agrarische keten centraal.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 15 april 2014 - 17:32