De verkoop van appelclubrassen in Amerikaanse supermarkten is dit jaar fors gestegen. Zo verdubbelde het verkoopvolume van het geïmporteerde clubras Kiku in de maand mei. Ook andere clubrassen, waaronder Kanzi, Koru, Sweet Tango, Pacific Rose en Ambrosia, laten een verkoopgroei zien. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Nielsen Perishables Group.


Robb Myers, directeur verkoop en invoer van het fruitverpakkings- en transportbedrijf Columbia Marketing International (CMI) in de staat Washington, geeft aan dat de groei samenhangt met de toenemende productie van clubrassen op het zuidelijk halfrond. “Doordat de Verenigde Staten populaire rassen als Gala en Fuji steeds meer zelf produceren, hebben telers op het zuidelijk halfrond hun focus verlegd naar de clubrassen als Kika, Kanzi, Ambrosia en Envy. Deze groei in productie vertaalt zich in een betere verkrijgbaarheid van de producten en dus betere verkoopcijfers. Ook maken retailers steeds meer ruimte vrij voor clubrassen, terwijl deze in het verleden in de zomer vaak het veld moesten ruimen voor seizoenfruit. Dat is nu niet meer het geval en dat geeft de sector een boost.”

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 15 juli 2014 - 18:12