Blauwebessenteler Theo Douven in Horst gaat zijn verse blauwe bessen vanaf komend seizoen volledig zelf vermarkten. Hij wil rechtstreeks leveren aan de eindafnemer zonder tussenkomst van een ketenpartner. Daarvoor heeft hij het lidmaatschap van veiling ZON opgezegd. De bessen worden verkocht onder het eigen B-Berry label.

Door de afzet in eigen hand te nemen, verwacht Douven een hogere prijs te krijgen voor zijn product. Hij hoopt op een meerprijs van vijftig procent. De nieuwe afzetstrategie sluit volgens hem aan bij de wensen van de consument. “Die wil transparantie, weten waar het product vandaan komt en hoe het wordt geteeld. Daarom is het belangrijk om de kortste weg te volgen van producent naar  consument. Niet meer anoniem produceren, maar onder een traceerbaar label of via een exclusief concept met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daar ligt de toekomst. Ook willen we bij voorkeur afzetten in de regio of in eigen land om gesleep met voeding te voorkomen. En ik heb gewoon lol in mijn werk en vind het leuk om mijn  klanten te leren kennen”, motiveert Douven zijn keuze. Zijn ideeën over de afzet, waartoe ook de zelfpluk behoort, zijn goed gevallen bij zijn afnemers; met name restaurants en consumenten. Douven heeft klanten in Nederland, België en Duitsland. “Ik denk dat ik zal moeten bijkopen, zo groot is de vraag”, zegt hij.

Het label B-Berry is niet nieuw. Tot nu toe werd het label vooral gebruikt voor producten met blauwe bessen, zoals likeur, stroop en jam.

Dit bericht is geplaatst op donderdag 2 januari 2014 - 18:03