De Belgische Fruitveiling wil het imago van de Jonagold-appel binnen de Belgische appelmarkt verbeteren. Hiertoe lanceerde de veiling dinsdag 10 december, een nieuw concept. Het Jonagold-assortiment van de veiling wordt opgedeeld in twee segmenten: de rode Jonagoldmutanten Marnica, Boerekamp en Vivista worden in de markt gezet onder de naam Jonaplus , terwijl de groep van klassieke groen-rode mutanten de merknaam Truval Classic krijgt.

Met deze gesegmenteerde marktbenadering wil de Belgische Fruitveiling klanten een product aanbieden dat zoveel mogelijk tegemoet komt aan hun wensen en uniform is in kwaliteit, kleur en smaak. Voor beide productgroepen zijn aparte verpakkingen ontworpen met daarop een QR-code. Deze verwijst naar de speciale mini-websites over de producten.

Jonagold is weliswaar nog steeds het meest geteelde appelras in België, maar werd de laatste jaren meer en meer tot een prijsvechterproduct dat weinig herkenbaar was in de markt. Met deze nieuwe aanpak wil de Belgische Fruitveiling daar verandering in brengen. Om de kwaliteit en uniformiteit van de producten te waarborgen, worden Jonaplus-telers gedurende de teelt begeleid door adviseurs van de fruitveiling.

Het project moet uiteindelijk ook leiden tot een betere prijs voor de telers. Om deze reden worden ook de sorteer- en logistieke processen binnen de veiling geoptimaliseerd, zodat kosten kunnen worden bespaard.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 10 december 2013 - 18:25