De Belgische supermarktketens Colruyt en Carrefour werken, onafhankelijk van elkaar, aan meer uniformiteit van Jonagold in het schap. Veiling Haspengouw nodigde beide retailers uit op telersvergaderingen van afgelopen winter. Zowel Colruyt als Carrefour concludeert dat de heterogeniteit in het schap geen goed doet aan de verkoopcijfers van het ras.

Kurt Verlinden van Carrefour beschrijft in het blad Veilingklokje van Veiling Haspengouw de schappen met Jonagold als volgt: “In onze rekken ligt onder de naam Jonagold een kakofonie van kleuren en smaken, dan weer bleek en groen, dan weer donker of helrood, nu eens flets in de smaak, dan weer anders. Met zo’n heterogeen product kun je moeilijk aan klantenbinding doen.” Samen met Veiling Haspengouw wil Verlinden alle Jonagold-mutanten naast elkaar zetten en beoordelen op kleur en smaak om daaruit een gezamenlijk type te kiezen. “Want er is nog toekomst voor goede, uniforme Jonagold”, stelt Verlinden.

Een dergelijk voorstel deed ook Tony de Bock van Colruyt. Hij kondigde aan te gaan testen welk type Jonagold het beste verkoopt. Hiervoor zou het ene filiaal alleen helrode Jonagold aangeleverd krijgen, het andere alleen donkerrode Jonagold en een derde filiaal alleen gemengde partijen. Wat deze proef heeft opgeleverd is nog niet duidelijk. Ook gaf De Bock aan te denken aan het invoeren van een merk voor Jonagold.

 

Geen bovenwettelijke eisen

In zijn presentatie aan de veilingleden zei Verlinden van Carrefour duurzaamheid in allerlei facetten hoog in het vaandel te hebben staan, maar daarin wil het bedrijf niet verder gaan dan de wettelijke normen. Carrefour zal zich houden aan de Europese normen en geen strengere eisen stellen dan de Europese wetgeving. De vier belangrijkste criteria die het bedrijf stelt aan een appel zijn: zoetheid, hardheid, uitstalleven en het ras moet promotionele steun krijgen. Rassen als Pink Lady en Jazz zijn met name in dat laatste zeer sterk en veroveren in België steeds meer marktaandeel van Jonagold.

Colruyt is marktleider in België, 62 procent van de appels die het bedrijf verkoopt is Belgisch. Bij peer is dit aandeel zelfs 92 procent. Carrefour is na Delhaize het derde grootste supermarktbedrijf in België.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 12 maart 2013 - 18:30