Blauwe bes is populair onder consumenten van alle leeftijden, zo blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld peer, die vooral geliefd is onder oudere consumenten. Ook zijn blauwe bessen net zo geliefd bij mannen als vrouwen en heeft de samenstelling van het huishouden geen invloed op de populariteit.

 

Blauwe bes wordt op verschillende momenten van de dag gegeten, zo blijkt uit het onderzoek. De meeste consumenten, ongeveer een derde, nemen blauwe bes als tussendoortje. Een kwart voegt blauwe bes toe aan het nagerecht en 20 procent eet het bij de lunch of het ontbijt. Hoewel blauwe bessen bijna jaarrond verkrijgbaar zijn, laat de consumptie een duidelijke piek zien in het derde kwartaal. Blauwe bes blijft daarmee zomerfruit, analyseren de onderzoekers.

Het areaal is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld tot 585 hectare. Samen met de bijbehorende toename van de productie nam ook de export toe. Daarbij speelt ook re-export een grote rol, vooral richting het Verenigd Koninkrijk.  Bij de export van Nederlands product is Duitsland de belangrijkste bestemming en volgt het Verenigd Koninkrijk op de tweede plaats. Maar inclusief re-export zijn de rollen omgedraaid. De afzet van blauwe bes in Noord-Duitsland is grotendeels in Nederlandse handen.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 13 augustus 2013 - 17:56