De Britse consument zet zijn tanden niet in een misvormde appel, kopte de Volkskrant vorige week. In het stuk wordt een topmanager van het grootste Britse supermarktconcern Tesco aangehaald die beweert dat Britten weigeren om misvormde groenten en fruit te eten. Matt Simister, hoofd voedselafdeling Tesco, deed tegenover de landbouwcommissie in het Hogerhuis zijn beklag over de kieskeurigheid van zijn landgenoten. Volgens hem houden Britse consumenten tijdens het winkelen een schoonheidscompetitie. “Ze gaan voor de crème de la crème”, constateerde de supermarktmanager. Lelijke en misvormde appels maken volgens hem geen schijn van kans, ook al smaken ze goed. Minder goed uitziende groenten en fruit eindigen tegenwoordig in Oost-Europa, waar de mensen, zo verklaarde Simister, minder veeleisend zijn. In een commentaar schreef de Daily Telegraph dat smaak wordt opgeofferd voor uniformiteit en dat ‘een absurde hoeveelheid verpakking’ nodig is om te voorkomen dat een avocado of peer niet aan het schoonheidsideaal voldoet.
Voor consumenten op het Europese vasteland doet de vorm van een appel er totaal niet toe. Voor hen is het belangrijk dat een appel geen rare of beurse plekken heeft.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 17 december 2013 - 19:15