Door het verdwijnen van C1000 zal de druk op de marges van de supermarkten afnemen, verwacht ABN-AMRO. Vooral de voortdurende aanbiedingen van deze formule dwingen andere supermarkten tot het beperken van de prijzen. De prijzen voor voedingsmiddelen in de supermarkten zijn het laagst in Nederland. Volgens de bank bedraagt de nettomarge van de supermarkten gemiddeld 2 procent.

 

De overname van C1000 door Jumbo betekent dan ook niet het einde van de schaalvergroting bij de inkoopkracht van de supermarkten. De markt is echter grotendeels opgedeeld, zo blijkt uit een overzicht in Boerderij Vandaag. Jumbo heeft na deze overname een aandeel van bijna 22 procent. De inkoopcombinatie Superunie komt bijna aan 30 procent en Albert Heijn is goed voor 33 procent. De resterende 15 procent is bijna gelijk verdeeld over de discountformules Aldi en Lidl. Vooral Lidl onderscheidt zich vaak met verse groenten en fruit.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 7 augustus 2012 - 18:30