Consumenten blijven meer besteden aan duurzaam voedsel. In 2012 stegen de totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel met 25,2 procent, terwijl de bestedingen aan conventioneel voedsel met 0,3 procent daalden. De bestedingen aan duurzaam fruit stegen met 16,1 procent. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken.

 

De totaalbestedingen aan voedsel, inclusief duurzaam, bedroegen in 2012 40,7 miljard euro. Aan duurzaam voedsel werd 2,2 miljard euro uitgegeven. Het marktaandeel van duurzaam voedsel bedroeg daarmee 5,5 procent, een stijging van 1,1 procent ten opzichte van 2011.

Aan duurzaam fruit werd in 2012 131,8 miljoen euro uitgegeven, een stijging van 16,1 procent ten opzichte van 2011. Dit, terwijl de totale fruitomzet steeg met 5,9 procent naar 1.149 miljoen euro in 2012. Door de overheid erkende merken met betrekking tot fruit zijn onder andere biologisch en UTZ.

De supermarkt is het belangrijkste afzetkanaal voor duurzaam voedsel, 66 procent wordt via supermarkten verkocht. Dat geldt ook voor duurzaam fruit. Van de totaalbestedingen (131,8 miljoen euro) werd 123,9 miljoen euro in de supermarkt uitgegeven en 7,9 miljoen euro in speciaalzaken. Andere afzetpartijen zijn restaurants, tankstations, verzorgingstehuizen, et cetera.

 

 

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 11 juni 2013 - 18:30