De consumptie van Conference in Duitsland steeg in de eerste negen maanden van dit jaar met 46 procent, terwijl de totale perenconsumptie toenam met maar 12 procent. Nederland exporteerde in 2013/’14 een recordhoeveelheid van 17,5 miljoen kg Conference naar Duitsland. De NFO, voortrekker van de Duitse Conferencecampagne, ziet deze promotie nu zijn vruchten afwerpen.

De export van Conference naar Duitsland kent al sinds 2008 een stijgende trend. Alleen in 2012/’13 vertoonde deze stijgende lijn een dip (13,0 miljoen kg). Het laatste record werd in 2011/’12 gehaald en kwam toen uit op 15,8 miljoen kg. Opmerkelijk is dat in het najaar van 2013 de export beduidend hoger lag in de weken waarin de Conferenceproeverijen op de winkelvloer plaatsvonden. Deze proeverijen komen tot stand vanuit de Conferencecampagne. Dit actiejaar worden maar liefst zevenhonderd proeverijen georganiseerd in de belangrijkste retailketens van Nordrhein-Westfalen. De belangrijkste boodschap is dat de peer zowel knapperig als sappig gegeten kan worden.
De Conferencecampagne organiseert Nederland samen met de Belgische partners. België exporteerde in het verkoopseizoen 2013/’14 8,4 miljoen kg Conference naar Duitsland. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2012/’13 toen 4,3 miljoen kg verhandeld werd.

Een gemiddeld Duits huishouden kocht in 2013 2,9 kg peren. Dat was minder dan in de jaren daarvoor toen gemiddeld 3 kg (2012) en 3,4 kg (2011) peren werden gekocht. De belangrijkste reden voor de daling in 2013 lijkt de hoge prijs te zijn. Consumenten betaalden in 2013 gemiddeld € 2,05 voor een kg peren tegen € 1,84 in 2012 en € 1,72 in 2011. Dankzij de lagere perenprijzen nam de consumptie dit jaar weer toe, maar opvallend is dat de Conferenceconsumptie explosief steeg. Dat blijkt uit een GfK-onderzoek dat zich baseert op gegevens van een continue panel van 13.000 Duitse huishoudens.
Conference heeft in de totale Duitse perenconsumptie een bescheiden aandeel van 11 procent (8% in 2013), maar de bekendheid van het ras neemt wel toe. Williams en Abate Fetel zijn de populairste rassen.

Medio 2015 eindigt de Conferencecampagne. Om de campagne nog een jaar langer te kunnen uitvoeren, heeft de NFO opnieuw Nederlandse en Belgische partners samengebracht, en nogmaals Europese subsidie voor de Conferencepromotie aangevraagd.

Interesse in het Duitse marktonderzoek? Neem dan contact op met NFO-beleidsmedewerker Janneke van de Velde: jvdvelde@nfofruit.nl.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 2 december 2014 - 18:56