De hoeveelheid fruit die een gemiddeld Nederlands huishuiden kocht is in 2013 licht gedaald ten opzichte van 2012. Doordat de gemiddelde winkelprijzen per kg product stegen, kwamen de totale bestedingen enkele procenten hoger uit dan in 2012. De afzet van voorbewerkt fruit steeg wel sterk, terwijl de prijzen per hoeveelheid licht daalden.

Dat blijkt uit onderzoek dat door GfK onder 6.000 huishoudens is uitgevoerd. Sinaasappel, appel en banaan zijn de drie meest verkocht fruitsoorten. Dat betekent dat appel van de eerste plaats is verstoten door de sinaasappel. Oorzaak zijn de hogere appelprijzen in de winkel (+19,5%), waardoor de afzet daalde (-11%). De hogere prijzen leidden bij Elstar tot de sterkste verkoopdaling (-21,2%), de verkopen van Jonagold namen minder sterk af (-7,8%) en bij Junami slechts licht (-3,7%). Kanzi wist als enige ras winst te boeken (+8,7%), maar van dit ras steeg de gemiddelde winkelprijs ook maar licht. De perenverkopen gaven een zelfde beeld: de gemiddelde prijs steeg met 19,4%, terwijl de verkopen met 11,8% daalden.
Binnen de categorie zachtfruit is gekeken naar de verkopen van framboos en blauwe bes. Beide producten zagen een stijging. Het sterkst kwam deze naar voren bij blauwe bes. De prijs per eenheid steeg met gemiddeld 7,5%, terwijl de totale omzet met bijna 30% toenam. Bij framboos stegen de winkelprijs en de volumeomzet met respectievelijk 4,0% en 6,1%.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 7 oktober 2014 - 16:53