“Er is op dit moment een overaanbod van clubrassen”. Dat stelt VOG-directeur Gerhard Dichgans in een interview met www.fruitnet.com in de aanloop naar de Interpoma. “Op deze beurs zullen weer veel nieuwe rassen gepresenteerd worden, maar het is de vraag welke rassen slechts lookalikes zijn en welke rassen echt een toegevoegde waarde hebben. De uitdaging is de volgende winnaar te vinden, maar het zijn er te veel om allemaal te kunnen winnen.”

Hoewel de clubrassen slechts een klein aandeel hebben in de totale appelproductie wereldwijd, hebben ze in termen van marketinguitgaven een aanzienlijke impact. De nieuwe clubrassen die het afgelopen decennium onder licentie op de markt zijn gebracht vormen een lange lijst, waaronder: Ambrosia, Arctic Golden, Arctic Oma, Ariane, Ariwa, Autento, Azteken, Cameo, Candy , Choupette, Enchanted, Envy, Eva, Evelina, Evolution, Fireside, Galmac, Greenstar, Haralson, Honeycrisp, Honeycrunch, Honeygold, Isaaq, Jazz, Juliet, Junami, Kalei, Kanzi, Kiku, lady Alice, Marlene, Mairac, Modi, Mozart, Opal, Pacific Rose, Pink Lady, Piñata, PremA153, PremA197, Red Prince, Redlove, Rubens, Smitten, Sonya, SweeTango, Sweeties, Tentation, Toshiro, Tunda, Wellant, Zari, Zestar en Zonga.

 

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 30 oktober 2012 - 19:30