De resultaten van de NFO-kwaliteitsmonitor tonen aan dat Elstarkwaliteit relatief minder scoort dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit wordt vooral veroorzaakt door een mindere kleuring en relatief veel beschadigingen, tot wel 25 procent van de genomen monsters. Conference houdt dit seizoen een opvallend lage hardheid in het schap en een kort uitstalleven. Het suikergehalte is echter uitstekend, zowel voor Elstar als Conference. 

Resultaten Elstar
Afgelopen periode werd in zeker 20 procent van de supermarkten Elstar verkocht zonder een mooi aaneengesloten bloskleur. Dat was vorig jaar slechts in 5 procent het geval. Het blijven leveren van partijen met een goede bloskleur is daarmee een aandachtspunt. De grondkleur van Elstar is relatief erg geel (G7 of meer). Dat lijkt erop te wijzen dat veel Elstar relatief doorgerijpt geplukt is. Ook is het percentage supermarkten dat te veel beschadigde Elstar verkocht gestegen ten opzichte van vorig seizoen (van 5% naar 25%). Elstar in tassen vertoont meer beschadigingen dan los verkocht product. De gemiddelde hardheid bij aankoop en het uitstalleven hebben wel een vergelijkbaar goed niveau als vorig seizoen met een score van circa 85 procent van de zeventig bezochte supermarkten (zie bijgevoegd bestand).

Resultaten Conference
Conference lag sinds de start van de monitor nog niet eerder met zo’n lage hardheid in het  winkelschap. Nog geen 20 procent van de supermarkten verkocht Conference met een gemiddelde hardheid >4 kg/cm2. Dat is veel minder dan vorige seizoenen, toen nog circa 55 procent van de supermarkten Conference met een goede hardheid leverde. Het uitstalleven Conference is dit seizoen opvallend kort.
Uit de teeltanalyse 2013 van de NFO en diverse teeltadviespartijen blijkt dat circa 30 procent van de problemen met Conference is te verklaren door het slechte (bloei)weer. Dit seizoen communiceren al deze partijen de aanbevelingen uit de analyse, zoals het bereiken van een optimale vruchtmaat Conference, goede organisatie van het plukvenster, en de toenemende noodzaak tot vervanging van Elstar vanwege invloed op hardheid en kleur. Daarnaast worden de best scorende supermarktvestigingen aan het eind van dit seizoen in het zonnetje gezet.

Televisiereclame
Vanaf maandag 24 maart beginnen weer de televisiereclames voor Conference. Gedurende een week wordt de Conference-spot rond het RTL4-Weer uitgezonden en gedurende twee weken rond het SBS6-programma Klok. Beide programma’s worden dagelijks door gemiddeld ruim twee miljoen kijkers gevolgd. Kijk in de bijlage voor het exacte uitzendschema.

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 18 maart 2014 - 15:27