De export van groenten en fruit kan zich de komende jaren op de huidige hoge niveaus handhaven, hoewel de concurrentie op met name de groentemarkt sterk blijft. ABN AMRO schrijft in haar laatste sectorupdate vooral kansen te zien in Oost-Europa. Veel West-Europese markten raken verzadigd, maar Nederland zal wel zijn marktpositie kunnen vasthouden.

Belangrijk is wel om onderscheidend genoeg te zijn en de afzet marktgerichter te organiseren. Kwaliteit leveren tegen een goede prijs is op de huidige internationale markt niet meer voldoende, stelt de bank. Bedrijven zullen moeten investeren in nieuwe producten, verkoopconcepten, verpakkingen, service, onlinediensten en social media.

Een beweging die ABN AMRO ziet is dat ondernemers steeds meer wegen zoeken om discussies over de prijs met klanten te voorkomen. Verticale ketens, waarbij informatie wordt gedeeld over de producten, verkoopcijfers, marges en derving zijn hierin een volgende stap. De bank ziet hierin grote mogelijkheden, maar beseft ook dat dergelijke openheid van informatie nu alleen nog toekomstmuziek is. Misschien dat Service2Fruit een eerste stap is.

 

Dit bericht is geplaatst op dinsdag 19 februari 2013 - 19:00